PRVA PARNICA

PRVA PARNICA

Branislav Nušić

– šala u tri čina –

Priređivač – dr Raško V. Jovanović

Opis Umetnici
PRVA PARNICA
5

Umetnici


 

Adaptacija – Vladimir Đurđević, Marko Baćović i Marko Misirača
Reditelj – Marko Misirača
Scenograf – Boris Maksimović
Kostimograf – Danica Rakočević
Kompozitor – Branislav Pipović
Koreograf – Tamara Antonijević

Lica i uloge:

Mladen Obradović, trgovac – MARKO BAĆOVIĆ
Dragomir, njegov sin – MIHAILO LAPTOŠEVIĆ
Marija, njegova kći VASILIJA KOKOTOVIĆ
Perišić, poručnik DANIEL KOVAČEVIĆ
Sreten Ljotić, advokatski pisar VLADIMIR TEŠOVIĆ
Jelka, kći udove Simićke JELENA ĐUKIĆ
Mihajlović ANDREJ PIPOVIĆ

Godine 1896. napisao sam „Prvu parnicu“, šalu u tri čina, koja je 1897. godine četiri puta prikazivana na beogradskoj pozornici, no koji komad, po mišljenju i mome i tadanje kritike, nije uspeo. (…) ali je on prilikom propasti pozorišne arhive, 1915. godine, propao negde i nije više nađen. Možda je to i dobro, a možda i nije, jer, koliko ga se sećam, osnova na kojoj je zamišljen i razvijen bila je dosta dobra, te ne bi bio uzaludan trud oko njegove prerade.

Branislav Nušić
(Iz Monografije „Branislav Đ. Nušić – Život i delo“ dr Raška V. Jovanovića, Službeni glasnik, Beograd, 2014)

Postavljanje na scenu komada „Prva parnica“ predstavlja poseban kuriozitet i izazov za kompletnu autorsku i glumačku ekipu kada se zna da je svoje prvo i do danas jedino izvođenje na sceni Narodnog pozorišta u Beogradu, ova „šala u tri čina“ imala krajem pretprošlog veka i da je od njene praizvedbe prošlo gotovo 120 godina. Dodatni izazov bila nam je činjenica da je komad pred nas stigao bez završenog trećeg čina (kraj se očigledno, u rekonstrukciji komada nakon Drugog svetskog rata, zagubio). Kako i sam Nušić pominje u svojim zapisima o ovom komadu, osnova na kojoj je komad zamišljen i razvijen je dobra i ima čvrste osnove, te smo se u adaptaciji komada, njegovom „dovršavanju“, zaokruženju i prilagođavanju ovovremenoj publici, trudili da postignemo konciznost primerenu savremenom pozorišnom izrazu (originalni komad ima 16 lica, dok naša adaptacija ima 7) i da izoštrimo tipične „nušićevske“ komične elemente i likove jer se u ovoj ranoj Nušićevoj komediji, pažljivim iščitavanjem prepoznaju skice za likove i motivi koje je u svojim kasnijim čuvenim komedijama Nušić raskošno razvijao.

Sistem vrednosti i moralni postulati vezani za vreme u kome je komad nastao i koje Nušić propagira danas su do te mere urušeni, da naivno i gotovo tragikomično deluje ogromna briga i griža savesti glavnog junaka, trgovca Mladena, što je načinio jedno malo „zlodelo“ iz najboljih, roditeljskih namera. Mislim da dragocenost postavljanja ovog komada leži baš u tome što ćemo se kao publika gorko nasmejati sami sebi kada vidimo koliko nam je nekada bila važna iskrena i čista ljubav, spremnost na žrtvu i ostali motivi koji nagone mlađe likove u ovom komadu da delaju onako kako delaju. Na drugoj strani, generacijski sukob u komadu (otac koji želi sve „najbolje“ za svoju decu i deca koja ne žele da idu roditeljskim stopama već hoće sami sebi da kroje sudbinu) je nešto što u raznim varijantama i dan-danas postoji i u čemu će se mnogi prepoznati.

Marko Misirača

 

Izvor: www.pozoriste-slavija.co.rs 

 

Preporuka

SAMCI I SAMICE

Pozorište "SLAVIJA"

SAMCI I SAMICE
Tekst i režija: Rade Vukotić
Igraju: Dragana Mićalović,…

FLORENTINSKI ŠEŠIR

POZORIŠTE BOŠKO BUHA

Ežen Labiš
FLORENTINSKI ŠEŠIR
Režija: Darijan Mihajlović

SVIRAJ TO PONOVO, SEM Ulaznice
-20%

Vudi Alen Sviraj to ponovo, Sem Reditelj: Marko Manojlović

Dragi korisniče,

Ovaj sajt koristi kolačiće za poboljšanje korisničkog iskustva. Korišćenjem ovog sajta prihvatate korišćenje kolačića. Politika privatnosti

Prihvati